Avtokom.com.ua - Каталог автокомпонентов

GR в умовах карантину: на сторожі інтересів aftermarket

лого_АИДА_укр-small

З 11 травня наша країна поступово починає виходити з карантину, який без сумніву вплинув на усі галузі економіки. Керівниця асоціації імпортерів та дистриб’юторів автокомпонентів «АІДА» Вікторія Черкач розповіла про діяльність асоціації в умовах карантину, яким чином aftermarket залишається на плаву у штормовий період загальної кризи та які цілі перед собою ставить асоціація.

96577898_1121389888215965_7355562769246060544_n  

-          Вікторіє, розкажіть, як давно Ви очолюєте АІДА? Що змінилося за цей період в Асоціації?

 

Я очолюю АІДА більше року. Якщо точно, то з 31 січня 2019. Минулий рік активно оновлювалася діяльність асоціації, зокрема сфера GR та PR. Ми проаналізували ключові проблеми незалежного ринку автозапчастин (IAM) та регулярно піднімаємо їх на зустрічах з представниками влади, розробляємо пропозиції до чинного законодавства та здійснюємо їх адвокацію як самостійно, так і спільно з іншими бізнес-асоціаціями.

Сьогодні про АІДА знають, наші вимоги чують, нашу думку запитують.

АІДА представлена у Координаційній раді з питань малого та мікропідприємництва при КМУ та Громадській раді при ДПС України, є активним членом Української ради бізнесу.

У минулому році я презентувала АІДА та український aftermarket на автовиставці Poznan Motor Show у Польщі та взяла участь у сесії В2В з польськими фірмами. Слід відзначити, що представники польських виробників дуже зацікавлені у співпраці з українськими компаніями.

Також за останній рік ми збільшили кількість членів асоціації майже у майже у двічі.

 

- То скільки членів зараз налічує АІДА?

 

На сьогодні це 17 компаній виробників та імпортерів незалежного ринку авто компонентів. При цьому, членами АІДА є усі найбільші імпортери: AD Ukraine, Elite Ukraine, Inter cars Ukraine та Омега, а також провідні виробники, такі як IHR Automotive, Febi, Robert Bosch, Magneti Marelli Aftermarket, ZF та ін.. Важливо, що до складу АІДА входять виключно легальні імпортери, які здійснюють свою діяльність з дотриманням вимог законодавства та сплатою належних податків та зборів. Питання «обілення» ринку є ключовим напрямком діяльності нашої асоціації, тому ми не приймаємо до складу компанії щодо прозорості діяльності яких виникають сумніви.

 

-          Активність асоціації - це участь у заходах та законотворча робота. Який GR кейс Ви вважаєте найуспішнішим? 

 

Майже кожна GR-ініціатива має результати. Перше, що спадає на думку – це скасування вимоги повторної сертифікації та отримання «сертифікатів типу» для деталей до транспортних засобів, які були сертифіковані в Європі чи одній із країн-учасниць Женевської угоди 1958 року. За ініціативи АІДА у квітні 2019 року було внесено відповідні зміни до постанови КМУ від 09.06.2011 № 738 «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» і це можна вважати епохальним кроком для ринку ІАМ, адже на даний момент імпорт та реалізація в Україні автозапчастин здійснюється виключно на підставі міжнародного маркування (Е, е) та/або сертифікатів типу і якості автозапчастин, виданих в країнах ЄС та країнах-членах Женевської угоди 1958, без необхідності отримання сертифікатів типу в Україні. Таким чином, скасовано бюрократичну процедуру, яка потребувала чималих фінансових затрат імпортерів, але по суті була лише пустою формальністю.

 

—    А тепер про карантин. Як триває робота в його умовах?

 

Однозначно можу сказати, що роботи стало більше. В період кризи на перший план виходять комунікації і роль асоціацій у відстоюванні інтересів бізнесу зростає, тому наша активність примножилася в геометричній прогресії. Беремо активну участь в он-лайн зустрічах з представниками влади, працюємо над законодавчими пропозиціями, пишемо звернення - законотворча робота в асоціації просто кипить.  

 

- Як відреагували на форс-мажорні обставини? Перші кроки?

 

В період карантину дуже важливо тримати руку на пульсі щоденних змін, особливо важливо почути про проблеми членів асоціації та докласти максимальних зусиль для їх вирішення. До ключових правил моєї діяльності під час кризи я б віднесла такі:

1. активне відстеження змін до законодавства та їх максимальне роз’яснення членам асоціації; 2. постійна комунікація з членами асоціації; 3. вирішення проблем членів асоціації максимально швидко. АІДА оперативно відреагувала на зупинення ділової активності в державі, яке торкнулося і нашого ринку. Ми відразу звернулися до Уряду з обґрунтуванням того, що сфера технічного обслуговування автомобільного транспорту та торгівлі автозапчастинами є однією з основних сфер життєзабезпечення населення і блокування її недопустимо.

 

І результат не забарився - уже 25 березня, тобто через тиждень після введення жорсткого карантину, було відновлено діяльність СТО, а з 01 квітня – торгівлю деталями та приладдям до транспортних засобів.  Це дозволило значно зменшити негативний вплив карантину на нашу галузь. Однак падіння попиту відчувається, зокрема на послуги СТО у 2 кварталі падіння попиту становить близько 50% порівняно із минулим роком, прогнозуємо аналогічну тенденцію у 3 кварталі. Тому зараз ми активно співпрацюємо з урядом над заходами економічної підтримки підприємств.

 

-          Як працюють члени асоціації під час карантину: як побудований робочий процес компаній в умовах карантину?

 

Усі  компанії дотримуються рекомендацій щодо запобігання поширенню короновірусної інфекції (в тому числі щодо скринінгу персоналу і недопущення концентрації великої кількості людей в приміщенні), адміністративний персонал переведений на віддалену роботу з дому, увесь складський та водійський персонал забезпечений засобами особистого захисту – медичними масками, рукавичками і дезінфекційними засобами.

Зовнішні процеси (такі як маркетинг чи розвиток бізнесу) особливих трансформацій не зазнали: усі підрозділи працюють у звичному режимі, але он-лайн. Наприклад, компанія Robert Bosch, яка має великий досвід у проведенні тренінгів з ремонту автомобілів, запустила он-лайн програму технічного навчання з можливістю здачі екзаменів он-лайн. Також, у мережі автосервісів Bosch розроблено основні заходи для виживання СТО в умовах кризи, головним пріоритетом яких є збереження персоналу, оскільки це найважливіший актив в автосервісі. Тому перерозподіляються завдання персоналу, створюються «чергові бригади» - частина механіків залишається вдома на он-лайн навчанні, інша - в автосервісі. Для клієнтів запускаються такі сервіси як безвідсоткова розстрочка на ремонт, безконтактне приймання авто (мийка до і після), безкоштовна санітарна обробка авто і озонування салону (приймання сервісу) тощо.

 

Також слід звернути увагу на соціальну відповідальність компаній. Ми пишаємось членами асоціації, які ініціюють допомогу медикам для боротьби з пандемією. До прикладу, компанія Юнік Трейд передала партії засобів індивідуального захисту Олександрівській клінічній лікарні м. Києва, Миколаївській обласній інфекційній лікарні, Головному військовому клінічному госпіталю, Київській міській клінічній лікарні № 4.

 

- Розкажіть про поточну, дистанційну діяльність асоціації. Привідкрийте завісу - що робиться та чого очікувати?

 

По-перше, важлива ініціатива, яка реалізується нами у співпраці з бізнес-асоціаціями членам Української ради бізнесу та Координаційної ради з питань малого та мікропідприємництва - це фіскалізація торгівлі автокомпонентами. Ми не підтримуємо тотальної фіскалізації, але вважаємо, що потрібно розробити критерії для фіскалізації ризикових груп товарів, в яких висока частка нелегального імпорту. Це дозволить збільшити надходження до бюджету та поставити в рівне становище як легальних, так і нелегальних продавців. Фіскалізація торгівлі автокомпонентами матиме позитивний результат: при такий системі занижувати митну вартість при імпорті чи взагалі не здійснювати митне оформлення товарів стає значно менш вигідним. Адже продати такі товари кінцевому споживачеві буде значно складніше.

По-друге, ми розробляємо пропозиції до нового законопроекту Мінінфраструктури, яким передбачається впровадження процедури обов’язкової періодичної перевірки придатності транспортних засобів до експлуатації. Відповідно до вимог Угоди про асоціацію Україна зобов’язана відновити обов’язковий періодичний техогляд авто, але це повинна бути кардинально нова процедура – швидка, зручна та недорога.

По-третє, ми працюємо над удосконаленням законодавства про трансфертне ціноутворення. Зокрема, під чинні правила трансфертного ціноутворення підпадає велика кількість нерезидентів всесвітньовідомих компаній, в тому числі і виробників автомобільних запчастин, які експортують до України невелику кількість товарів, не більше 10% від загального обсягу експорту таких компаній. Тобто, їхня діяльність абсолютно не спрямована на заниження оподаткування. Однак, через те, що організаційно-правова форма та країна резиденства таких компаній включена до переліку КМУ, вони підпадають під критерії ТЦУ та зобов'язані готувати відповідну документацію щодо всіх контрольованих операцій, незалежно від їх розміру. Як відомо підготовка документації з ТЦУ є дорогим сервісом, що відповідно, відображається на вартості товарів для кінцевих споживачів.

 

Крім того, у нашому активі є багато інших ініціатив, серед яких спрощення процедур імпорту для легальних імпортерів та протидія тіньовим схемам, боротьба з патентним троллінгом, вирівнювання конкурентних умов на ринку послуг з технічного обслуговування нових авто тощо.

 

Вікторіє, у вас є чудова нагода звернутися до учасників ринку aftermarket.  Що б Ви хотіли їм сказати?

 

Робота асоціації та її динаміка тісно пов’язана з активністю членів. Актуальних тематик стає все більше, проблем, очевидно, також. Якщо для Вас важливо завжди бути в курсі новин та тенденцій законодавства, якщо Ви хочете формувати порядок денний держави щодо законодавчих ініціатив, якщо у вас є ідеї щодо покращення законодавчого регулювання умов діяльності на незалежному ринку автозапчастин – тоді, саме для вас створювалась АІДА. Ставайте членом нашої асоціації, тому що разом наш голос гучніший!

 

На останок, хотілося б відмітити, що кризова ситуація в країні та світі вимагає від бізнесу швидкого реагування та переформатування більшості процесів в он-лайн режим. Однак не потрібно впадати у відчай, а розцінювати цей час як пошук нових можливостей для розвитку, а також зберігати спокій та ретельно мити руки.

 


11.05.20

Подписка на рассылку новостей

Архив новостей e-mail: